Allmänna villkor

1. Allmänt

Dessa allmänna köpevillkor är tillämpliga på försäljning av varor och tjänster via vår webbplats, inklusive egenvårdsprodukter och beställningar för patienter inom vård och omsorg. Genom att beställa från vår webbshop accepterar du dessa villkor.

Webbplatsen riktar sig till privatpersoner, närstående till vårdtagare samt personal på vårdenheter. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, systemfel och förändringar i villkor utan föregående avisering.

2. Produktansvar

Produkterna som säljs är inte avsedda att ersätta medicinsk rådgivning eller behandling. Kontakta alltid en läkare vid frågor om användning.

3. Beställning

Beställning av produkter och tjänster sker på vår webbplats. I samband med beställningen godkänner du våra villkor och intygar att de uppgifter du lämnar är korrekta.

En beställning är bindande och kan inte ändras efter att den har behandlats. Vi förbehåller oss rätten att avvisa beställningar som innehåller felaktiga eller otillräckliga uppgifter.

För beställningar till vårdtagare gjorda av privatpersoner krävs ett korrekt personnummer, och förskottsbetalning gäller.

För beställningar till vårdtagare gjorda av vårdpersonal krävs en giltig anknytning till vårdenheten, samtycke ifrån vårdtagare, samt ett särskilt avtal mellan vårdenheten och Apotekstjänst AB.

4. Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms om inget annat anges. Eventuell fraktkostnad kan tillkomma och specificeras vid betalning. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.

5. Betalning

Betalning kan ske via följande alternativ:

  • Swishbetalning via Nets: Direktbetalning.
  • Kortbetalning via Nets: Visa, Mastercard, eller andra godkända kort.
  • Faktura via SVEA: Tillgängligt för personal på vårdenheter och närstående med särskilda avtal. Samtycke ifrån fakturamottagare krävs.
    • Observera att det finns en beloppsgräns på 1000 kr per beställning vid betalning med faktura.

6. Frakt och Leverans

Leverans sker endast till adresser inom Sverige. Leverans sker tillsammans med leverans av dosläkemedel. Särskilda leveransdagar förekommer baserat på schemalagd transport.  Nästa sändningsdag, samt stopptid för denna, visas längst upp på sidan, samt i kassan innan orderläggning.

7. Reklamation

Om en leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du omedelbart kontakta oss via vår kundtjänst:

  • E-post: kundtjanst@apotekstjanst.se

Vi står för fraktkostnaden vid godkända reklamationer. Reklamation måste ske inom 30 dagar efter leveransdatum.

8. Returer och Ångerrätt

Privatpersoner har rätt till 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Produkten ska returneras i oskadat skick och i originalförpackning. Vissa produkter, såsom hygienartiklar och öppnade förpackningar, omfattas inte av ångerrätt.

För returer, vänligen kontakta kundtjänst innan du skickar tillbaka varan.

9. Personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används endast för att hantera din beställning och för att uppfylla lagkrav.

Vi delar inte dina uppgifter med tredje part utöver våra betal- och leveranspartners. För mer information, se vår Integritetspolicy.

10. Ändring av Villkor

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor när som helst. De ändrade villkoren gäller för beställningar som görs efter publiceringen av ändringarna.

11. Kontakta Oss

Vid frågor eller problem, kontakta oss:

  • Telefon: 010-221 69 70
  • E-post: kundtjanst@apotekstjanst.se

Företagsuppgifter:
Företagsnamn: Apotekstjänst Sverige AB
Organisationsnummer: 556577-4097
Momsregistreringsnummer: SE556577409701

12. Tvistlösning

Vid tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan också använda EU:s tvistlösningsplattform via ec.europa.eu/odr.

13. Administratörskonton och Beställarkonton

Administratörskonton skapas för att underlätta hantering av beställarkonton kopplade till en specifik vårdenhet. Följande villkor gäller:

  1. Ansvar för beställarkonton: Administratören ansvarar för att hålla en uppdaterad lista över vilka beställarkonton som är kopplade till vårdenheten. Detta inkluderar att:

    • Skapa nya beställarkonton för personal som behöver tillgång.

    • Avaktivera eller ta bort beställarkonton för personal som inte längre är anställda eller behöver tillgång.

  2. Rapportering av oegentligheter: Om administratören misstänker att ett beställarkonto används på ett otillbörligt sätt, ska detta omedelbart rapporteras till Apotekstjänst Sverige AB.

  3. Förändring av administratör: Vid byte av administratör ska vårdenheten meddela Apotekstjänst Sverige AB och tillse att överlämning sker av ansvar och relevant information.

  4. Försäkran om riktighet: Administratören försäkrar att all information som lämnas vid skapande eller uppdatering av beställarkonton är korrekt och uppdaterad.

  5. Efterlevnad av GDPR: Administratören ansvarar för att hantera alla personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR).

  6. Avslutande av konto: Apotekstjänst Sverige AB förbehåller sig rätten att avsluta administratörskonton eller beställarkonton vid misstanke om missbruk eller brott mot dessa villkor.